Piramide prehrane

Zdravo

Piramida prehrane je optimalan model za pravilnu prehranu, koja ima velik utjecaj na zdrav način života. Prehrambena piramida nije samo dijeta, već i važan savjet o načinu na koji bi trebali jesti kako bi bili zdravi. Pokazuje nam preporučenu količinu i omjer različitih vrsta hrane pri svakodnevnoj

Da birate svoju najdražu hranu, ali onu koje ne bi smjeli jesti previše jer je preslatka ili preslana?



Što bi bilo na vrhu vaše osobne prehrambene piramide?







food-pyramids-play

  • Piramida prehrane za 21. stoljeće - uvođenje tjelesne aktivnosti kao osnove zdravog načina života
  • Azijska piramida prehrane – tradicionalna i zdrava azijska prehrana
  • Latino piramida prehrane – izravno iz vruće Latinske Amerike
  • Piramida prehrane za djecu – od vrtića do 12. godine života, uravnotežena i raznolika prehrana
  • Piramida prehrane za trudnice – kad pravilna prehrana zadobiva dvostruko značenje – ona utječe i na zdravlje majke i na zdravlje njezinog djeteta.
  • Piramida prehrane za tinejdžere – pravilna prehrana je od vitalne važnosti za psihofizički razvoj.
  • Mediteranska piramida prehrane – kombinira povrće, voće, žitarice, mahunarke, posebno pripremljen grah, orašaste proizvode, a osnova svega je maslinovo ulje.
  • Piramida prehrane za starije – opskrbljivanje tijela nutrijentima, tako važno za održavanje dobrog zdravlja i ostajanja u formi.

Prva prehrambena piramida napravljena je 1992. godine. Od tada je nadodano još piramida kako bi se prikazali ispravne prehrambene navike ljudi različite životne dobi i različitih etničkih skupina (npr. azijska prehrambena piramida, Latino prehrambena piramida) i različiti pogledi na to što čini prehranu zdravom (npr. mediteranska prehrambena piramida). Posljednji dodatak, nazvan Zdrava piramida prehrane, je odraz istraživanja o prehrani. Glavna razlika nove piramide je u balansu između ugljikohidrata i masnoća, koje su podijeljene na dobre i loše.

food-pyramids-01

Trebali bi odabrati primjerenu prehrambenu piramidu, prilagođenu nama, prema našoj dobnoj skupini, životnoj situaciji i uvjetima. Za ljude koji su prešli 70 godina, bit će neophodno piti 8 ili više čaša vode na dan. Potreban je i dodatan unos kalcija, D vitamina i vitamina B12. Prehrambena piramida za osobe starije životne dobi je uža od standardne, što sugerira da oni trebaju jesti podjednako kao i ljudi koji se trude izgubiti na kilaži. Umjesto da uzimaju visokokalorične obroke, trebali bi nadopuniti svoje obroke s proizvodima bogatim nutrijentima. Djeca u dobi od 2 do 12 godina imaju svoju vlastitu piramidu, sa slikama prehrambenih proizvoda koje ona vole jesti. Oni opskrbljuju dječji organizam sa svim neophodnim sastojcima za njihovo zdravlje i razvoj. Dnevna prehrana treba biti raznolika. Djeca bi također trebala sudjelovati u svim vrstama fizičkih aktivnosti, poput tjelovježbe i igranja. Pravilna prehrana za trudnice uključuje sve principe zdrave prehrane. Ova dijeta bi trebala biti nadopunjena s više vitamina, proteina i minerala.

Zašto bismo trebali prihvatiti preporuke koje prehrambene piramide donose?

Manjkava prehrana vodi gubitku kilograma, sprečavanju rasta, i slabljenju tijela. S druge strane, prevelik unos visokoenergetske hrane, iznad granice preporučenog, uzrokuje prekomjernu tjelesnu težinu i uzrok je civilizacijskih bolesti.

  • Kako bismo smanjili rizik kroničnih bolesti kao što su dijabetes, hipertenzija i skleroza, koje su posljedica neprimjerenih prehrambenih navika i sjedećeg načina života.
  • Kako bismo opskrbili tijelo nutrijentima u pravoj količini i omjeru, adekvatno našim potrebama, godinama, spolu, zdravstvenom stanju, kondiciji, razini tjelesne aktivnosti te vrsti posla.
  • Kako bismo opskrbili tijelo energijom u potrebnoj količini, prema potrebama organizma. Nedostatak energije se ispoljava kao osjećaj gladi i smanjenje izdržljivosti.

Pravilna prehrana kao glavno pravilo zahtijeva ispravno uravnoteženje naših obroka na dnevnoj bazi. Žitarice bi trebale biti prisutne u gotovo svakom obroku, povrće i voće treba konzumirati najmanje tri puta na dan, mliječni proizvodi trebaju biti uključeni u dva ili tri obroka, a meso u jedan ili dva.

food-pyramids-02

Na vrhu piramide se nalaze masti i slatkiši, njihov je unos potrebno ograničiti. Optimalno je podijeliti dnevni unos hrane na 5 obroka ili barem na, najmanje, 3 obroka. Uz pravilnu prehranu, također je važno i biti fizički aktivan. To će Vam pomoći da se osjećate bolje i budete zdraviji. Najbolje je kada se aktivnost prilagodi svakom pojedincu, prema njegovim ili njezinim potrebama, mogućnostima i preferencijama. Dobro je ako se obavlja najmanje pola sata svaki dan. Ne smije se vježbati preko volje, već tjelesna aktivnost treba biti izvor zadovoljstva i pomoć uklanjanju stresa iz svakodnevnog života.

Najbolja prehrana je ona koja najviše odgovara Vama. Izaberite piramidu prehrane koja je najbolja za Vas i za Vašu obitelj, budući je promjena prehrambenih navika najefikasniji način za postizanje dugog i sretnog života.

Ono koje je osnova vaše prehrambene piramide i koje bi mogli stalno jesti?



Koje je vaše omiljeno povrće







, , , ,