Sjemenke suncokreta – ukusna i hranjiva grickalica

Zdravo

Suncokret nije samo lijep cvijet, već se vrednuje i zbog svoje prehrambene vrijednosti.

Suncokret se u nekim drevnim civilizacijama koristio kao mistični simbol. Osobito je to bilo prisutno kod Inka. Sjeveroamerički Indijanci koristili su lišće suncokreta kao hranu za životinje, latice su bile korištene za bojanje odjeće i kože, dok su sjemenke konzumirali u obrocima ili su prešanjem iz njih dobivali ulje.

U Europi se suncokret popularizirao kroz španjolsku kuhinju, a tamo su ga predstavili osvajači koji su bili kolonizirali Ameriku u to vrijeme. Godine 1716. metoda dobivanja ulja iz suncokretovih sjemenki bila je patentirana te je nakon toga suncokret postao vrlo popularan u 18. stoljeću, uglavnom zahvaljujući Petru Velikom.

Hranjive vrijednosti

Sjemenke suncokreta su vrijedan izvor prvenstveno zbog visokog udijela E vitamina koji ima protu-upalna svojstva; također je i snažan antioksidant. Sjemenke sadrže još i vitamine: A, D, B6 i PP, odgovorne za ispravno funkcioniranje živčanih stanica; imaju važnu ulogu u regeneraciji stanica, imunološkoj reakciji i hormonalnoj ravnoteži. Zahvaljujući obilju B vitamina kojeg sadrže, sjemenke suncokreta su preporučljivi sastojak zimskih dijeta jer B vitamin pomaže u borbi s depresijojm.Sjemenke suncokreta su bogate mineralima: magnezij ublažava simptome astme, snižava krvni tlak, sprečava napade migrene te dodatno snižava rizik od infarkta i moždanog udara.

 Jerusalem artichoke, a kind of sunflower is used in alcohol and silage production.
Također su i izvor fosfora, željeza, kalcija, mono-nezasićenih i poli-nezasićenih masnih kiselina koje pomažu u zaštiti arterija. Selen je još jedna važna komponenta budući pomaže organizmu da se oslobodi otrova, a zahvaljujući njegovim snažnim antioksidantim svojstvima smanjuje rizik nastanka raka.

Američka istraživanja pokazuju kako sjemenke suncokreta imaju važnu ulogu u snižavanju krvnoga tlaka, i to zbog udjela kalija te niskog udjela natrija.

Teško se može pronaći još neke sjemenke koje bi obilovale tolikim vrijednim kemijskim spojevima, važnim vitaminima i mineralima, a da ih se može kupiti po tako niskoj cijeni, kao što je to slučaj kod sjemenki suncokreta.

Iskorištavanje suncokreta

Tijekom godina, ljudi su naučili kako iskoristiti svaki dio biljke suncokret. Latice se koriste pri proizvodnji napitka protiv malarije i groznice; suncokretova krema ubrzava zacijeljivanje rana i hematoma: sjemenke se prešaju u jedno od najpoznatijih ulja diljem svijeta. Nakon prešanja, ostaci se daju kao hrana životinjama; iz stabljika se vadi celuloza, a također se i spaljuju kako bi se proizvelo gnojivo bogato kalijem. Sjemenke suncokreta se također upotrebljavaju i u kozmetičkoj industriji: poboljšavaju stanje kože te pomažu u borbi s aknama; cink koji sadrže štiti kožu od nastanka štete, a vitamin B6 čini da koža izgleda mlađe.

Sjemenke suncokreta se mogu konzumirati sirove, ili se mogu ispržiti. Izdanci suncokreta se koriste u slastičarske svrhe, kao samostalan međuobrok ili kao dodatak obroku da se poveća nutritivna vrijednost: osobe koje prakticiraju neku zdravu dijetu, obično visoko cijene svojstva suncokretovih izdanaka. S druge strane, jeruzalemske artičoke su vrsta suncokreta s gomoljem, a nalazimo ih na jelovnicima elitnih restorana; smatraju se delicijom, baš poput kavijara. Nekoć su bile još popularnije, a danas se zamjenjuju krumpirom.

Sunflower seeds have nutritional values due to their high content of vitamin E.

Jerulalemska artičoka – suncokretova rođakinja

Suncokret posjeduje gomolj, čime se izdiže među biljkama; njegov gomolj karekterizira vrlo visoka prehrambena vrijednostt: sadrži oko 20% inulina te malo škroba zbog čega se preporučuje osobama s dijabetesom. Također se koristi u proizvodnji alkohola i silaža.

Obogatite svoju prehranu suncokretom

Suncokretove sjemenke se mogu dosta povoljno nabaviti, a posjeduju visoku prehrambenu vrijednost. K tome, uistinu su ukusne te mogu bez problema zamijeniti popularni čips i štapiće kao grickalice.
Sadrže podosta kalorija (561 kcal u 100 g), stoga ukoliko ste na dijeti trebate kontrolirati količinu koju konzumirate. Konzumacija se preporuča osobama koje žele dobiti na težini. U ograničenim količinama, sjemenke suncokreta su korisne iz zdravstvenih razloga: mogu pomoći da se osjećamo bolje.

Pročitajte ispod neke primjere korištenja suncokretovih sjemenki u kuhinji:

  • pospite peciva sa sjemenkama suncokreta
  • uronite piletiu ili ribu u suncokretove sjemenke prije nego ih stavite prižiti
  • u nadjev dodajte sjemenke suncokreta (poprimit će orašast okus)
  • umjesto prženih kockica kruha, uzmite žlicu suncokretovih sjemenki te njih pospite po salati
, , , ,